Hier vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Wat houd het CBF-Keur precies in?

Het CBF (Centraal Bureau Fondsenwerving) houdt toezicht op alle goede doelen in Nederland. Het CBF beoordeelt het bestuur en het beleid van deze goede doelen, hoe ze geld binnenkrijgen, hoe ze het besteden en hoe ze daar verslag over uitbrengen. Als de goede doelen aan de criteria van het CBF voldoen krijgen ze een stempel van goedkeuring: het CBF-Keur voor grote goede doelen en het CBF-Certificaat voor kleine goede doelen. Het CBF-keur wordt afgegeven voor een periode van 3 jaar, waarbij jaarlijks wordt getoetst of de organisatie nog aan de gestelde criteria voldoet.

Waar komen jullie inkomsten vandaan?

Het grootste deel van onze inkomsten is afkomstig van particulieren giften. Daarnaast kunnen we rekenen op de financiële steun van een aantal bedrijfssponsors. Ook de opbrengst uit de VriendenLoterij vormt een belangrijke bron van inkomsten. Het Nationaal Ouderenfonds vraagt tevens financiële ondersteuning voor specifieke projecten aan bij vermogensfondsen op het gebied van welzijn/ouderen. Tenslotte worden er jaarlijks diverse acties van en voor het Ouderenfonds georganiseerd, waarvan de opbrengst ten goede komt aan ons werk.

Is mijn gift aan het Nationaal Ouderenfonds fiscaal aftrekbaar?

Ja, giften aan het Nationaal Ouderenfonds zijn, binnen de daarvoor geldende regels, aftrekbaar van de belasting. Het Nationaal Ouderenfonds is namelijk sinds 1 januari 2008 een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Dat betekent dat uw giften aftrekbaar zijn van het belastbaar inkomen. Kijk voor meer informatie op de website van de belastingdienst.

 Waar kan ik Zomerpostzegels kopen?

Jaarlijks verschijnen er rond de zomer nieuwe Zomerpostzegels. Dit zijn zogenaamde bijslagzegels, waarvan een deel per postzegel ten goede komt aan het Nationaal Ouderenfonds. De naam Zomerpostzegels is echter wat verwarrend; u kunt ze namelijk het gehele jaar door kopen en gebruiken. U kunt de postzegels online bestellen bij het Ouderenfonds of telefonisch: 030 – 656 7774.

Hoe kan ik mijn (adres)gegevens in uw bestand wijzigen?

Gaat u verhuizen en wilt u een adres wijziging doorgeven? Staan uw gegevens niet goed bij ons geregistreerd? Wilt u niet langer geregistreerd staan in ons bestand? Neem in al deze gevallen contact op met onze donateuradministratie: 030 – 656 7774 of info@ouderenfonds.nl. Uiteraard kunt u uw verzoek ook schriftelijk aan ons door geven: Nationaal Ouderenfonds, T.a.v. Donateuradministratie, Postbus 11, 3980 CA Bunnik.

Kan ik ervoor kiezen om jullie nieuwsbrief minder vaak of niet ontvangen?

Ja, dat is mogelijk. Ons krantje wordt 3 keer per jaar verstuurd aan onze structurele donateurs. Wilt u deze krant liever minder of helemaal niet ontvangen, geeft dit dan aan ons door via: 030 – 656 7774 of info@ouderenfonds.nl.

Hoe kan ik voorkomen dat ik (ongewenst) post/telefoon ontvang van het Nationaal Ouderenfonds?

Als u in het verleden een gift heeft overgemaakt aan-, of een product heeft besteld bij het Nationaal Ouderenfonds, dan bent u opgenomen in onze donateursadministratie. Hierdoor is het mogelijk dat u (opnieuw) een giftverzoek van ons ontvangt. Mocht u daar bezwaar tegen hebben, laat dat ons dan weten op: 030 – 656 7774 of info@ouderenfonds.nl. Natuurlijk kunt u dat ook schriftelijk aan ons doorgeven: Nationaal Ouderenfonds, t.a.v. Donateursadministratie, Postbus 11, 3980 CA Bunnik.

Voor de werving van nieuwe donateurs maken wij gebruik van de bestanden van zogenaamde adresleveranciers. De bestanden zijn in eigendom van de leveranciers en worden (eenmalig) ter beschikking gesteld voor direct marketing doeleinden. Wanneer u helemaal geen commerciële boodschappen meer wenst te ontvangen, kunt u zich laten opnemen in het ontdubbelregister van Stichting Infofilter. Hier geeft u aan geen commerciële post en/of telefoontjes meer te willen ontvangen. U kunt zich ook telefonisch afmelden op telefoonnummer: 0800 1325 (gratis).

Hoe kan ik mijn donatie aan het Ouderenfonds stopzetten?

Wat jammer dat u overweegt uw donatie aan de projecten van het Ouderenfonds stop te zetten! Indien u ons werk met een lager bedrag wilt steunen kan dat natuurlijk ook!

Stopzetten van uw donatie of machtiging kan telefonisch via 030-6567774, schriftelijk (postbus 11, 3980 CA Bunnik) of per mail (info@ouderenfonds.nl). Geef uw naam en adresgegevens door en wij zorgen dat uw donatie of machtiging wordt gestopt.

Klopt het dat het Ouderenfonds aan straatwerving doet?

Ja, u kunt ons tegenkomen op straat en tijdens evenementen. We komen niet met een collectebus aan de deur, maar juist rond de feestdagen gaan we op pad om extra aandacht te vragen voor eenzame ouderen. We bellen misschien bij u aan, om steun te vragen voor het bestrijden van eenzaamheid bij ouderen; een groeiend probleem onder meer door de vergrijzing en het minder worden van de zorg. U herkent ons aan de witte kleding met het Nationaal Ouderenfonds logo en zijn altijd voorzien van een identiteit badge.

Doet het Ouderenfonds aan collectes?

Nee, het Nationaal Ouderenfonds collecteert niet. Mocht er iemand bij u aan de deur komen om te collecteren voor het Ouderenfonds, neem dan contact met ons op via: 030-6567774. Ook vragen we u ook nooit aan de deur om donateur te worden.