De meeste ouderen zouden een corona-app installeren (61%), maar zijn kritisch dat de applicatie een bepaalde groep ouderen buitensluit (81%). Dat blijkt uit een enquête onder het Coronapanel van het Ouderenfonds, waarin 55-plussers zich meerdere keren per week uitspreken over diverse thema’s rondom de coronacrisis.

Het kabinet is aan het onderzoeken of er een app geschikt zou zijn om de verspreiding van het coronavirus te monitoren en te beperken. Opvallend is dat de meeste ondervraagden de app zouden installeren (61%). Voor ruim de helft zou de app voor gemoedsrust zorgen. En dat is een niet te onderschatten neveneffect wat het Ouderenfonds voor álle ouderen wil terugzien.

Het Ouderenfonds roept de makers daarom op om rekening te houden met de gebruiksvriendelijkheid en wijst de regering er op dat er ook een groep ouderen bestaat die niet-digitaal is.

‘Dan wordt het geüpdatet en dan staat het iedere keer weer ergens anders. Als je het dan moet veranderen, laat de uitleg dan niet schrijven door iemand die er verstand van heeft. Je moet een simpele gebruiker vragen of hij of zij het met deze uitleg snapt. – Kees uit Gouda, 85 jaar’

Privacy gaat niet boven gezondheid

Meer dan de helft is van mening dat geanonimiseerde data genoeg privacy geeft (66%). Precies de helft denkt dat de overheid in staat is gegevens te beschermen. Desondanks zijn de meeste respondenten (52%) er geen voorstander van als de wetgeving omtrent privacy moet worden versoepeld om de app te lanceren. Smartphonegebruiker Dick van 87 jaar legt uit zich bewust te zijn van privacy issues, maar dat hij vindt dat de voordelen voor de samenleving en de bescherming door een corona-app opwegen tegen de nadelen.

‘Wat telt nou meer, je gezondheid of je privacy? Bovendien weten ze online al heel veel van je. Van mij mogen ze alles weten als ik maar gezond kan blijven. Als het mijn tijd is, dan is dat prima, maar ik heb geen zin om ziek te worden en te overlijden als dat niet nodig is. – Dick uit Haarlem, 87 jaar.

Hulp bij corona-app

Vanwege het coronavirus heeft het Ouderenfonds samen met VodafoneZiggo en Samsung de Helpdesk Welkom Online opgezet. Iedereen vanaf 55 kan hier naar toe bellen met vragen over online zijn en de digitale wereld. Wij beantwoorden vragen zoals: hoe kan ik videobellen, hoe houd ik contact via social media? En wij helpen straks ook met vragen over het installeren en gebruiken van de corona-app. De Helpdesk Welkom Online is bereikbaar op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur op 088-344 2000.

Nationaal Ouderenfonds Smallepad 30E 3811 MG Amersfoort 088 344 2000 NL94 RABO 0311 9117 57
Vriendenloterij
CBF Erkend ANBI