OuderenOmbudsman

Een mailtje dat uw rabobankreader vervangen moet worden of dat uw rekening geblokkeerd wordt.  Phishing. Het komt steeds vaker voor. Hierbij tips wat vooral wel en niet te doen als u ermee te maken krijgt.

Phishing is een term die gebruikt wordt voor e-mails (let op: tegenwoordig ook steeds vaker via de telefoon!) die afkomstig lijken te zijn van betrouwbare instanties (bijvoorbeeld een bank), maar in werkelijkheid afkomstig zijn van verdachte personen, die uw gegevens willen hebben. Meestal zijn dit e-mails of bestanden die u niet verwacht of afkomstig zijn van mensen die u niet kent. Let u dan goed op: ongewenste personen die uw gegevens willen hebben gebruiken soms de naam of het logo van een betrouwbare organisatie (bank, politie, overheid e.a.). Met behulp van deze mails proberen oplichters betrouwbare gegevens (zoals pincodes, wachtwoorden) van u te achterhalen of verzoeken zij u geld over te maken naar hun rekening. Zij kunnen al toegang tot uw gegevens krijgen als u een link in de e-mail opent of op een site klikt. Met uw persoonlijke gegevens kunnen de oplichters aankopen doen onder uw naam.

Hoe kan ik phishing-mails herkennen?

In phishing mails wordt om persoonlijke gegevens van u gevraagd of wordt u gevraagd op een link of een site te klikken. De afzender van de mail vraagt u de gegevens af te geven. Een betrouwbaar bedrijf of instantie doet dat niet via de mail. Vaak wordt om een directe, snelle afhandeling gevraagd. De aanhef van de mails zijn vaak onpersoonlijk en de afzender onduidelijk of onbekend (dit is echter niet altijd het geval).

Indien u twijfels heeft, is het verstandig niet te reageren maar eerst te controleren bij de betreffende instantie of het klopt. Zoek dan zélf de gegevens van de instantie, het bedrijf op en ga niet af op de verstrekte informatie en klik niet op de meegestuurde link. Bel niet naar het door hen genoemde telefoonnummer.

Wat moet ik doen bij het ontvangen van een phishing mail?

Het lijkt het meest verstandig de mail direct (en ongeopend) te verwijderen. Mocht u de mail toch geopend hebben, dan is het raadzaam de in de mail genoemde link niet te openen (aan te klikken) en de mail alsnog te verwijderen. Vanzelfsprekend kunt u beter niet ingaan op het verzoek persoonlijke gegevens prijs te geven. Na verwijderen kunt u, indien de afzender bekend is, contact opnemen met het betreffende bedrijf en hen op de hoogte stellen van het feit dat er oplichters actief zijn die uit naam van hen mails versturen. Banken hebben een eigen afdeling die fraude onderzoekt. Stuur zo nodig verdacht e-mails door naar de fraudeafdeling van uw bank.

Heeft u nog vragen over phishing of andere manieren van oplichting, zoals babbeltrucs, kijk dan eens op de de website van de OuderenOmbudsman of bel naar 0900-60 80 100 (lokaal tarief).