Het telefonische contact van ouderen en vrijwilligers bij de Zilverlijn van het Nationaal Ouderenfonds heeft veel positieve invloeden op het leven van ouderen. Dit blijkt uit onderzoek van de studenten Willem-Jan en Irene van Fontys Hogeschool.

De Zilverlijn is een speciale beldienst van het Ouderenfonds. Ouderen geven zich gratis op en worden vervolgens wekelijks gebeld voor een gezellig praatje of een luisterend oor. En dat werpt zijn vruchten af. Een greep uit de onderzoeksresultaten:

  • Veel ouderen melden zich aan voor de Zilverlijn omdat hun sociale netwerk beperkt is. Ze willen graag de stilte van de dag doorbreken en hun eenzaamheid verlichten.
  • Ouderen geven aan dat het leven weer de moeite waard is door de Zilverlijn.
  • Het telefonische contact een positieve invloed heeft op hun fysieke en mentale gezondheid.
  • Ook voelt de telefoonservice veilig: de Zilverlijn helpt om mensen weer zelfvertrouwen te geven, zelfrespect op te bouwen en te verbinden met de gemeenschap.
  • Het contact met de vrijwilligers is prettig en het is leuk om steeds weer andere vrijwilligers te spreken.
  • Vrijwilligers denken mee met de problemen van ouderen en wanneer mogelijk helpen ze bij het zoeken naar een oplossing

Ook de vrijwilligers blijken voldoening te halen uit de gesprekken met ouderen en hebben het gevoel dat zij op deze manier iets terug doen voor de maatschappij. Vrijwilligers zijn enthousiast over het mooie en zinvolle werk. Het Ouderenfonds gaat de vrijwilligers dit jaar nog beter begeleiden zodat zowel de ouderen als de vrijwilligers nog meer uit de gesprekken kunnen halen.

Meedoen?

Bent u nieuwsgierig naar wat de Zilverlijn voor u kan betekenen? Meld u aan als deelnemer of vrijwilliger!